Tommi Langen Tape Over Mastering

Tommi Langen kuva

Kirjoittanut: Tommi Langen | Tape Over Mastering

Tommi Langen on studiotuottaja, miksaaja ja masteroija, jonka kautta on kulkenut yli 9 000 kappaletta indie-helmistä kaupallisiin listaykkösiin. Hänen referensseihinsä kuuluu mm. kymmenen Suomen virallisen listan ykkössijaa, Emma- ja Teostopalkittujen levyjen äänityksiä ja miksauksia, 32 kultalevyä, 15 platinasingleä sekä 9 tuplaplatinaa. Lue lisää

“Hei! Sinulle on lähetys. Hae se viimeistään 27.10. Lähettäjä: Audiokauppa Finland Oy.”

Heräsin syvästä neuroleptisestä unesta puhelimen viestiin, enkä tiennyt mistä oli kyse. Tai tiesin, mutta en halunnut myöntää sitä. Näyttö hehkui punaisena, samalla kun maniavaiheen viileys poltti selkärankaa. Viimeiset viikot olivat kuluneet raskaana ja hidastettuna, kuin yskien Parocia. Kuusikymmensenttiset bassoansat olivat hävittäneet soinnin, joka joskus leijui kevyenä ja vapaana. Liskoaivojen muistipoimujen väliin tallentunut alafundamentaalien humina muistutti vaarasta ja paineesta – olin nähnyt siitä unta jo viikkoja.


Juuri nyt minun elämälläni on hetken tarkoitus: löytää äänen lähde.

Dynaudio 9S & 18S

Kantaessani käsissäni kahta subbaritornia (32 kg yhteensä) postista studiolle, kuulin lähibaarin terassilta syrjäytynyttä ölinää:

“Hää kato, Langeeni painaa isolla paketilla, hä suutu jo!”

Tiesin, että valitsemani matkalla pitää olla onnellinen loppu. Muuten istuisin tuolla selittämässä jotain alelaarin jerryä kuluttajatason elektroniikasta.

Paketti on nyt saapunut, ja jokainen paketti on lupaus tulevasta onnesta. Avasin paketin:


  • Dynaudio 9S - pieni ja hento “sub note”
  • Dynaudio 18S - “DSP-pesukone” oktaavien notchaamiseen
Dynaudio tuotteet

Työssäni käytän Amphion Two 18 + AMP500 x2 -vahvistimia, Genelec 8260 APM -DSP-kolmitiekaiuttimia ja Panphonicsin Sound Showeria. Käytän kaikkia merkkejä iloisesti sekaisin, joten koen olevani täysin puolueeton. Pidän kukista, mutta en ole “industry plant”, joka vaihtuu vuosittain mainostaen mitä sattuu halvalla.

Dynaudio 9S

  • Teho: 300 W (Class-D)
  • Elementti: 9,5” (24 cm)
  • Taajuusvaste: 22–175 Hz (+/-3 dB), portaaton master/slave-funktio
  • Säädöt: LPF, XLR I/O, sub-out vaihdettavalla HPF:llä
  • Koko (L x S x K): 266 x 320 x 276 mm
  • Paino: 10,5 kg

Lisätietoja virallisilta sivuilta. Nyt ei ole aikaa.

Dynaudio 9S

Siinä hän istuu, pieni mutta pippurinen, metrin irti seinästä kahden Amphionin kanssa. Huoneen koko (L x K x P) on 4 m x 3 m x 7,3 m. Kun kyseessä on “suljettu portti”, fysikaaliset rajoitukset (koteloresonanssi ja dispersio) astuvat peliin.


Kuunnellessani -6 LUFS -tasoista “Top List” -antimusiikkia olin vaikuttunut: 9S kestää kovaa kuritusta kokonsa huomioiden. Dynaudion nopeus ja pioneeriasema tunnetaan maailmanlaajuisesti, ja 9S on elävä todiste siitä. Menemättä sen syvemmälle huoneakustiikkaan tai “jokainen huone on erilainen” -fraaseihin, 9S:n tasainen ja suora sointi korjasi basson puutetta. Kuitenkin hyvin pian selvisi, että size does matter: 85 dB(A) kalibroitu huone ajoi subia liian koville. Hypin volume-napin ja pöydän väliä kuin välilevypullistuman kourissa, ja tulos oli: nämä ovat erittäin hyvät, mutta tarvitsen lisää henkeä – “sitä pyhää bassoa”.

Jos huoneeni olisi pienempi, 9S-stereopari olisi aivan mahdollinen ja loistava valinta. Basso on tiukkaa ja nopeaa, transientit ja reaktio pysyvät puhtaana. Olen kolunnut monia subeja, jotka synnyttävät tummaa, raskasta massaa. 9S:llä “kuulet äänen, et kaiutinta” - se on parasta kaiutinsuunnittelun työnjälkeä. Kotituottajalle tai pienen huoneen miksaajalle: nämä ovat luotettavia. Ne pesevät suositut budjettimallit mennen tullen, ja stereoparin hankkimalla voit laajentaa sekä huonetta että uraa.

Dynaudio 9S Tape Over

Dynaudio 18S

  • Elementit: Dual 9,5” MSP + pitkäiskuinen bassokaiutin, Hybrid Drive
  • Teho: 500 W (Class-D)
  • Taajuusvaste: 16–230 Hz (+/-3 dB), crossover 50–150 Hz (0,5 dB portaistus)
  • Maksimi SPL (1 m): 110 dB
  • Koko (L x S x K): 470 x 268 x 333 mm
  • Paino: 20,5 kg
  • XLR/RCA I/O, 3-alueinen sisäänrakennettu taajuuskorjain, daisychaining/master-slave -vaihtoehdot
Dynaudio 18S

Tärisevin käsin tartuin Vovoxin (ahh) high-end-kaapeleihin ja kytkin laitteiston. 18S painaa 20 kg, joten demokäytössä jokainen liike voi aiheuttaa naarmuja. Asetin subin samalle “anti-rumble-jousille” jäävälle paikalle, missä 9S oli hikoillut.


Avasin juuri masteroimani Tuune Pauler EP:n (saimme 5/5-arvion Hifilehdestä hämärän levyn tiimoilta), painoin play: signaali kulkee Lynx Hilon kautta pari metriä ja kohtaa Amphionit sekä Dynaudio 18S:n. Kaikki pysähtyy – aika taipuu – kunnes valtava siniaalto odd/even-kerrannaisineen iskee korvaani. “Pyhä subitar, mitä tämä voima on? Olenko tämän arvoinen, edes hetken?”


Alataajuuksien puhtaus, kotelon tuplahybridimalli, monipuoliset säädöt (0,5 dB stepattu jakosuodin, 3-alueinen EQ, valittava dB/octave cut, 16 Hz pitkäisku) sekä kaksoiskartioiden liike loivat euforista iloa. Ongelma on selätetty. Tämä laite on vailla kompromisseja – vain audioa. “Set and forget” on jokaisen äänityöläisen unelmatilanne – montako vuotta olemme säätäneet tai uhranneet?

18S:n nerokkuus on dual-elementtien sijoittelussa subin molemmissa sivuissa. Tämä moninkertaistaa sijoitusvaihtoehdot huoneessa ja korvaa jopa stereoparin tarpeen. Sijoitan subin kolmioon Amphionien ja Genelecien kanssa, hieman “off center”. Etäisyys takaseinään on noin 50 cm, sivuseiniin 1,4 m ja 1,2 m. Riittävästi tilaa soida, mutta heijastumien hallinta on tärkeää.

Dynaudio 18S Tape Over

En ole suuri DSP-fani, mutta “analog mind, digital thoughts” -ajattelu ei poissulje digitaalisten apujen hyötyjä. Usein ne ovat oikopolku onneen, vaikkeivät korjaa ongelmaa lopullisesti. 18S:n LCD-valikko ja valinnaiset asetukset (EQ, vaihekorjain) ovat tervetulleita. Vaikka Dynaudio tarjoaa 1:1-crossoverin omille kaiuttimilleen, se ei estä integroitumista muiden mallien kanssa. Crossover-/oktaavi-/EQ-vaihtoehdot saavat jopa “hifimiehen” hihittämään. Suunniteltu tulevaisuutta varten.

Nopeus ja reaktiivisuus

Studiokäytössä subin tarpeessa tärkeintä on nopeus ja transienttien erottelu, ei massiivinen seisova aalto. Toki huonemoodit, studion koko ym. vaikuttavat kuulokuvaan. Olen masteroinut noin 9 000 kappaletta ja preferoin aina “luonnollisuutta”: pro-audiossa maksetaan läpinäkyvyydestä, ei vain “turvallisesta bassostä”.


Olen työskennellyt livepuolella 18 vuotta infrasubien kanssa (L-Acoustics, Funktion One, dB Technologies, KV2 jne.). Näiden kokemusten perusteella 18S:llä pystyn varmuudella tietämään, miten alataajuudet käyttäytyvät sekä kotona että festareilla. Fletcher–Munson-käyrä ei valehtele.


Elämme “professionaalisten amatöörien” kulta-aikaa, joten laadunvalvonta, akustiikan perusteet, realistinen itsekritiikki ja kokemus painavat saman verran kuin subissa käytettävä massakin. Voiko laitteella päästä maaliin helposti, onko matkasi miellyttävä ja ovatko asiakkaat tai puolisosi puolellasi? Ammattilaisten tuotteissa erot tulevat esiin huoneessa, makutottumuksissa ja huoneen akustiikassa. Dynaudio 18S täyttää kaikki rastit ja laatikot – soundi ja ammattimainen taso ovat huippuluokkaa. Olen edelleen hämmästynyt sen paineesta ja selkeydestä. Joka työpäivä on sujunut loistavasti sen jälkeen, kun 18S asettui taloksi. Tämän piti olla väliaikainen ratkaisu, mutta en luovu siitä hevillä – en edes jazzilla. Tällä hetkellä Dynaudio 18S stereopari integroituu systeemiini niin hyvin, että tämä on tämänkertaisen matkani porttiaukon päätepiste.

Tommi Langen studiossa

“Kohti uusia aaltoja, kiitos Audiokauppa.fi ja Veli-Markus Kupari, äärimmäisen hyvä meno!”

Editorin huomio: Dynaudion 9S ja 18S -pro-mallit eivät ole tällä hetkellä varastossamme, mutta vastaavat mallit Dynaudio Sub 3 ja Dynaudio Sub 6 tarjoavat lähes identtisen vaihtoehdon, joskin paremmalla viimeistelyllä ja mahdollisuudella laittaa suojaverkot elementtien eteen, toki myös valkoinen väri saatavilla. Kyse on eroista, joilla on enemmän tekemistä markkinoinnin kuin äänenlaadun kanssa. “Every bit counts.”

ArvosteluDynaudioMusiikkiTape over masteringTestiTommi langen